HOE KUN JE GEWICHT VERLIEZEN MET EEN CROSSTRAINER?

Volgens de mayoclinic.com kun je op een crosstrainer cardiovasculaire oefeningen doen terwijl je, in vergelijking met het doen van oefeningen op een loopband, minder druk op je knieën, heupen en rug plaatst. Omdat het een low-impact trainingsapparaat is, kan de crosstrainer je helpen om het risico op overbelasting en letsels, die ontstaan door het continue gebruik van de gewrichten en spieren, te verminderen. Hoewel het een lage impact heeft, kun je toch nog steeds je training maximaliseren, veel calorieën verbranden en gewichtsverlies bereiken.

Gebruik de crosstrainer minstens drie tot vijf dagen per week

De American College of Sports Medicine beveelt aan om minstens 150 minuten lichaamsbeweging per week te krijgen, opgedeeld in vijf keer per week een training van 30 minuten of drie dagen per week een training van 50 minuten. Voor klinisch significante hoeveelheden van gewichtsverlies beveelt de ACSM een training aan van 250 minuten; vijf dagen per week een training van 50 minuten of langer.

Integreer een interval training in je training met een crosstrainer

Bij een interval training worden oefeningen met een hoge intensiteit afgewisseld met oefeningen met een lage tot een matige intensiteit. Train bijvoorbeeld gedurende 20 minuten, twee minuten in een langzaam tempo en daarna gedurende één minuut in een heel snel tempo. Hoe krachtiger je je beweegt, hoe meer calorieën je verbrandt, zelfs als dit maar voor een paar minuten per keer is.

Spreek meer spiergroepen aan om meer calorieën te verbranden

Duw en trek aan de armgrepen om de biceps en de triceps te trainen. Als de crosstrainer geen bewegende armgrepen heeft, laat dan elke handgreep los en beweeg je armen langs je zijde alsof je aan het joggen bent. Als je je niet vasthoudt, gebruik je je buik- of core spieren. Beweeg naar achteren om de hamstrings te trainen. Hoe meer spieren je betrekt bij je training, hoe meer calorieën je volgens de ACSM verbrandt.

Zorg ervoor dat je meer calorieën verbrandt dan je op een dagelijkse basis inneemt

Volgens de ACSM moeten vrouwen tenminste 1200 calorieën per dag consumeren en mannen 1800 calorieën per dag. Om een pond te verliezen, moet je 3500 calorieën meer dan je per week consumeert, verbranden. Als je bijvoorbeeld 1200 calorieën per dag consumeert dan moet je minstens 1700 calorieën per dag verbranden om een pond per week te kunnen verliezen.

 

© Amelia van Zoest 2014